Ik mis mezelf – Lisa Genova (Still Alice)

12562960_10208324403409839_1292636133_oIk mis mezelf gaat over Alice die bijna 50 is, een professor aan Harvard en een wetenschapper, die de diagnose vroege Alzheimer krijgt. In het boek wordt beschreven hoe ze steeds meer dingen vergeet, hoe ze de controle over haar eigen leven verliest. Alice worstelt ook met zichzelf: ze wil het niet zo ver laten komen dat ze zichzelf helemaal verliest, dus ze stelt persoonlijke vragen op die ze elke ochtend moet invullen. Dit is zeer confronterend: want je ziet hierbij letterlijk de achteruitgang: eerst geeft ze nog de exacte geboortedatum van haar dochter, nadien geeft ze enkel nog de maand, op het einde geeft ze een verkeerde maand, ..

Het lijkt me vreselijk om iemand die je liefhebt te verliezen aan de ziekte van Alzheimer, of om jezelf te verliezen. Ik vind het verhaal heel goed geschreven, je krijgt niet enkel de theoretische kant, maar je merkt echt wat het doet met een persoon en met haar gezinsleden. De gevoelens van iedereen komen zeer goed aan bod.

Het verhaal is aangrijpend en indrukwekkend want ik had geen idee dat de ziekte zo ver kon gaan. Als je geen boekenpersoon bent, dit boek is ook verfilmd, als Still Alice. De film ga ik ook zeker nog eens bekijken. Het is echt een aanrader! Ik geef dit boek 4,5 sterren.

Liefs, Ayla.

Een gedachte over “Ik mis mezelf – Lisa Genova (Still Alice)

Geef een reactie

